Search

Bukan Mahathir atau Anwar, Pria Keturunan RI PM Baru Malaysia

Jakarta, CNBC Indonesia - Malaysia sejak Minggu (1/3/2020) memiliki perdana menteri baru. Bukan Mahathir Mohamad atau Anwar Ibrahim, melainkan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Presiden Partai Pribumi Bersatu Malaysia itu ditunjuk langsung oleh Raja Malaysia, yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Musatafa Billah Shah. Dikutip Thestar.com, Raja menilai ia paling mungkin memimpin.


Ia pun dilantik sebagai PM ke-8 Malaysia pukul 10:20 waktu setempat di Istana Negara. Pelantikan Muhyiddin dipastikan menjegal langkah Mahathir dan Anwar, yang sebelumnya mendeklarasikan siap menjadi pemimpin pemerintahan negeri Jiran.

Politik Malaysia memanas tatkala Mahathir mengundurkan diri sebagai PM 24 Februari lalu. Ia mundur persis setelah Anwar Ibrahim mengatakan ada pengkhiatan dalam tubuh koalisinya dengan Mahathir.

Koalisi ini merupakan gabungan partai pendukung Mahathir dan Anwar yang terdiri dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), UMNO, Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Gabungan Parti Sarawak (GPS), serta Parti Warisan Sabah (Warisan). Keduanya sempat bersatu di 2018 untuk mengalahkan PM Najib Razak.

Saat terpilih Mahathir sempat berjanji akan memimpin Malaysia 2,5 tahun. Lalu jabatan PM akan diserahkan ke Anwar.

Lalu Siapa Muhyiddin?

The Straits Times mencatat, Muhyiddin dikenal sebagai politikus veteran Malaysia dengan karier selama tiga dekade. Dia telah menjabat sebagai menteri di kabinet selama dua masa jabatan Perdana Menteri Mahathir, serta selama jabatan mantan PM Najib Razak dan Abdullah Badawi.

Ia menjabat wakil perdana menteri untuk Najib sampai sang PM diberhentikan pada tahun 2015 karena terjerat skandal 1Malaysia Development Berhad. Najib Razak diduga terilbat dalam dana korupsi lembaga investasi 1MDB (Malaysia Development Berhad) yang didirikan untuk mengembangkan ekonomi negara Asia Tenggara.

Muhyiddin juga merupakan inisiator Pantai Bersatu dengan Mahathir pada 2016. Sebelum dilantik, Muhyiddn menjabat Menteri Dalam Negeri Malaysia sejak 21 Mei 2018.

Berdasarkan beberapa sumber, disebutkan Muhdyiddin lahir pada 15 Mei 1947. Kini, ia berusia 73 tahun, sementara Mahathir tahun ini berusia 95 tahun.

Beberapa literatur menyebutkan ayah Muhyiddin berasal dari Siak, Riau, Sumatra, dan masih kuturunan Bugis, salah satu suku di Sulawesi Selatan, Indonesia. Ayahnya bernama Haji Muhammad Yassin bin Muhammad yang dikenal sebagai ulama di Muar, Johor Darul Ta'zim.

Sosok Muhyiddin Yassin sebelumnya juga didukung untuk menjadi PM Malaysia oleh Koalisi Barisan Nasional yang terdiri dari UMNO, Partai Persatuan Tionghoa Malaysia (MCA) dan Kongres India Malaysia (MIC), serta Partai Islam se-Malaysia (PAS).

Let's block ads! (Why?)



https://ift.tt/2wlRNjq

March 02, 2020 at 07:12AM

Bagikan Berita Ini

0 Response to "Bukan Mahathir atau Anwar, Pria Keturunan RI PM Baru Malaysia"

Post a Comment

Powered by Blogger.