Search

Resmi, Muyiddin Yassin Gantikan Mahathir Jadi PM Malaysia

Jakarta, CNBC Indonesia - Tan Sri Muhyiddin Yassin resmi dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia oleh Istana Negara Malaysia. Presiden Partai Bersatu ini mengambil sumpah jabatannya sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8 di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, di Istana Negara.

Melansir dari Media Malaysia, Bernama.com, sumpah jabatan berlangsung di Balai Singgahsana Kecil di Malaysia pada pukul 10.33 waktu setempat.


Serbuan selamat datang dari Kelompok partai Oposisi Malaysia kepada Muhyiddin yang merupakan Presiden Partai Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu. Mereka yang memberikan ucapan selamat termasuk para politikus dipimpin Mohamad Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin, yang dianggap membelot dari Partai Keadilan Rakyat (PKR) dan koalisi Pakatan Harapan.

Ucapan selamat disampaikan Sekretaris Jenderal Partai Islam Se-Malaysia (PAS), Datuk Takiyuddin Hassan. Menurut dia, PAS serta sekutu mereka, Partai Organisasi Persatuan Bangsa Melayu (UMNO) dan anggota Gabungan Partai Sarawak (GPS), memberikan 114 suara dukungan di parlemen kepada Raja Abdullah untuk menunjuk Muhyiddin.

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menilai, Tan Sri Muhyiddin adalah sosok yang tepat untuk memimpin Malaysia.

Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia itu adalah sosok yang paling mungkin memimpin mayoritas," kata Istana dalam sebuah pernyataan, dikutip media Malaysia, Thestar.com, Sabtu (29/2020).

[Gambas:Video CNBC]

(roy/roy)

Let's block ads! (Why?)



https://ift.tt/2Tb4RkR

March 01, 2020 at 10:42AM

Bagikan Berita Ini

0 Response to "Resmi, Muyiddin Yassin Gantikan Mahathir Jadi PM Malaysia"

Post a Comment

Powered by Blogger.